TAJ VRAZJI TELEFON

HANGING UP

Kada se govori o najvecim holivudskim nepravdama, svi obicno prvo pomisle na "Oscar" - tu nagradu koja je toliko puta zaobisla neupitna remek-djela radi komercijalne "ljige" koju su svi zaboravili za par godina. Ali, "Oscari" nisu jedina holivudska nepravda, jer postoje slicna priznanja koja nisu udijeljena onima koji su ih zasluzili. Barem je takav slucaj u posljednja dva desetljeca, otkako postoji "Zlatna malina" koja rijetko kada bude dodijeljena najgorim holivudskim filmovima. Da zivimo u nekom boljem i pravednijem svijetu gdje "Oscare" dobijaju filmovi poput GRADJANINA KANEA i PAKLENOG SUNDA, jedan od najvecih dobitnika "Zlatnih malina" bila bi "komedija" TAJ VRAZJI TELEFON, nedjelo Diane Keaton i jedan od filmova nakon kojeg ce i najcovjekoljubljiviji gledatelji biti u ozbiljnom iskusenju da podlegnu homicidalnim nagonima. Iako domace distributere valja pohvaliti zbog toga sto s ovime nisu maltretirali kino-gledatelje, to sto su prije nekih drugih naslova na jos uvijek siromasne DVD- police nasih videoteka stavili ovaj naslov im nije jedan od najboljih poteza u karijeri.

Radnja filma se temelji na autobiografskoj knjizi Delie Ephron, kojoj je sestra Nora Ephron, popularna americka filmasica specijalizirana za romanticne komedije, a koja se ovdje pojavljuje kao koscenaristica. Glavne junakinje filma su tri sestre koje su stvorile briljantne karijere i zbog toga zrtvovale obiteljske odnose te medjusobnu komunikaciju odrzavaju iskljucivo preko mobitela. Najstarija od njih, Georgia (Keaton) je urednica utjecajnog zenskog casopisa "Georgia". Najmladja Maddy (Kudrow) je glumica u televizijskim sapunjacama, a srednja kci Eve (Ryan) profesionalno organizira proslave i ima supruga Joea (Arkin) i sina Jessea (James). No Eve se odnedavno mora suociti s novom, jos tezom zadacom kada joj dopadne da se brine o Louu (Matthau), svom ostarjelom ocu-alkoholicaru koji umire od Alzheimerove bolesti. Za Eve je to prilika da se podsjeti traumaticnih dogadjaja iz proslosti, ali i da obnovi obiteljske veze.

Ono sto prvo upada u oci kod TOG VRAZJEG TELEFONA jest to da Keatonica i sestre Ephron gledatelje drze za volove - film se reklamira kao vesela leprsava komedijica, da bi gledatelja vec u pocetnim scenama suocili s stvarnoscu covjeka koji umire od neizljecive bolesti i pri tome gubi svaki tracak ljudskog dostojanstva. To je mozda materijal pogodan za filmove koji propagiraju eutanaziju, ali autorice iz nekog blesavog razloga misle da ce se publika cak i u takvim okolnostima valjati od smijeha, vjerojatno zato sto je u ulozi tog nesretnika vrsni komicar Walter Matthau, kojemu je ovo, inace, bila posljednja uloga u zivotu. Kada se Matthau ne pojavljuje na ekranu, autorice nam kao vrhunac humora serviraju scene u kojima sestre krice jedna na drugu i tako medju gube posljednji tracak simpatija medju gledateljima. Nakon sto siroti otac umre, naravno nakon uobicajeno predvidljive i sentimentalnom "ljigom" maksimalno natopljene scene, autorice nam serviraju jos jedan klise u obliku nasih histericnih heroina koje se odjednom grle, mire i ustanovljavaju poremecenu ravnotezu u Ephronicinom univerzumu. No, dok se to dogodi, gledatelji moraju pretrpjeti mozda najgorih sat i pol vremena u svom zivotu - svaka scena traje barem pet puta duze nego sto bi trebala, svaki stos je bradat, svaka replika i gesta predvidljiva, svaki lik maksimalno antipatican, a svaki pokusaj da se ovo proda pod neki feminizam izaziva mizoginiju cak i prema toj ideologiji najsklonijem dijelu gledateljstva. Traljava izvedba ovog filma bi se cak nekako mogla i oprostiti, ali ne i to sto njegove autorice uobicajenom holivudskom licemjerju dodaju i neljudsku bezdusnost.

(Posebna napomena: DVD-izdanje je prilicno bogato s dodacima. Tu je reportaza sa snimanja, izbacene scene, ali i intervjui s glumcima. Naravno, za Waltera Matthaua se tu nije naslo mjesta, pa je i sam glumac dozivio isti onakav ponizavajuci tretman kakav su autorice dale liku koji tumaci.)

• ocjena: katastrofalan (--)